سیستم شوتینگ زباله و کاربرد آنرا بهتر بشناسید

در برج ها و آسمان خراشهای مسکونی و تجاری دفع زباله ها همواره امر مهمی بحساب می آید، از گذشته تا بحال سیستم شوتینگ زباله همواره مورد استفاده قرار میگرفته است ، سیستمهای شوتینگ زباله همواره با تکنولوژی های جدید همواره پیشروفت داشته است .

در واقع میتوان گفت قدمت سیستم شوتینگ زباله با قدمت ساختمانهای بلند مرتبه برابری میکند. چنانکه درساختمانهای قدیمی شهر تهران کانال های شوت زباله مورد استفاده قرار گرفته و البته بصورت چهارگوش ساخته می شده است.

سیستم های شوتینگ زباله ، شوت زباله در گذشته فاقد سیستم شستشو ،عایق صدا و تهویه بوی اتاقک زباله بوده که از اصلی ترین معایب سیستم شوتینگ زباله بشمار می آید. در سیستمهای شوتینگ زباله جدید این معایب رفع شده است . در گذشته سیستم های شوتینگ زباله فاقد سیستم شستشو جهت پاکیزه نمودن، عایق صداجهت جلوگیری از تولید صدا هنگام پرتاب زباله و تهویه بوی اتاقک زباله بودند که از اصلی ترین معایب سیستم شوتینگ زباله بشمار می آید.

در سیستمهای شوتینگ زباله جدید این معایب رفع شده است . امروزه سیستم های شوتینگ زباله با انواع مختلفی همچون جداکننده زباله در مبدا ، کامپکتور یا همان فشرده ساز ، وروشهای نوین تولید و نصب می گردد.

در سامانه شوتینگ زباله و دفع زباله نباید فقط به کانال و دریچه اکتفا کرد و می بایست سامانه شوتینگ زباله جدید و به روز و دارای سیستم شستشو - فرچه شستشو و سیستم کامپکتور- دستگاه کمپکتور و ... باشد.

حمل دستی زباله ها بوسیله نظافتچی برج ها علاوه بر سختی های انتقال آن به بیرون از ساختمان باعث انتشار زباله و یا گاهی شیرابه زباله ، بوی نامطبوع ، هزینه های بالا جهت جمع آوری زباله واحدها ، بارترافیکی بالای آسانسور و ... را بهمراه دارد.به این منظور کانال های شوت زباله-شوتینگ زباله در برج ها طراحی و اجرا میشود.

شوت زباله از بارترافیکی آسانسور می کاهد ، کاهش مصرف نیروی انسانی را بدنبال دارد ، در کاهش مصرف برق و استهلاک آسانسور تاثیر گذاراست ،شیرابه زباله را حذف و در تمیز ماندن فضای ساختمان موثر است .

ساکنین براحتی و درهرزمان از طول شبانه روز میتوانند نسبت به دفع زباله خود اقدام کنند و اجباری در دفع زباله در ساعاتی خاص را ندارند که رفاه ساکنین را بدنبال خواهد داشت. کانال های شوتینگ زباله از بالا تا پایین ساختمان کشیده میشود که درراهرو ها دریچه ای برای دفع زباله درهر طبقه جهت دسترسی به کانال شوتینگ زباله تعبیه میشود.

کانال های اصلی سیستم شوتینگ زباله

کانال های شوت زباله در ساختمان های بلند مرتبه از ورق استیل استنلس با ضخامت 0.8 یا ا میلیمیتر ساخته میشود که گاهی کارفرمایان بدلیل پایین آوردن هزینه و قیمت شوتینگ زباله از ورق گالوانیزه استفاده میکنند.

کانال های شوت زباله بطورمعمول با قطر 50 و یا 60 سانتیمتر ساخته میشود.

کانال های سیستم شوتینگ زباله بدون هیچ گونه اتصالی بهم وصل میشوند به این معنی که لوله ها درهمدیگر چفت میشوند.

دریچه شوتینگ زباله

دریچه های شوت زباله به گونه ای ساخته میشود که دستگیره آن با خمکاری بر روی بدنه یک تکه بوجود می آید.

دریچه های شوتینگ زباله بصورت وزنه ای بوده و با رها کردن دستگیره درب بسته میشود.

ابعاد دریچه های سیستم شوتینگ زباله کمی از قطر کانال های اصلی کوچکترساخته میشود که از انداختن زباله نا متعارف و بزرگ جلوگیری کند.

سرعت گیر شوتینگ زباله

کانال سرعت گیر در انتهای کانال اصلی شوتینگ زباله قرار میگیرد و از پرتاب شدن زباله با سرعت بالا به سطل زباله جلوگیری میکند.

کانال سرعتگیر برای مقاومت بیشتر در برابر ضربه زباله از ضخامت ورق 2 میلیمتر ساخته میشود.

سرعت گیر شوت زباله با زاویه استاندارد 45 درجه و با خمی برابر با قطر کانال شوتینگ ساخته میشود.

ساپورت های شوتینگ زباله

بست های نگهدارنده شوتینگ زباله-ساپورت ها معمولا از تسمه ضخامت 4*40 ساخته میشوند.

این تسمه ها به صورت یک جفت ( دو نیم دایره ) ساخته میشوند که در هر طبقه یک جفت به دور یکی از کانالها بوسیله پیچ و مهره بسته میشوند.

کلاهک گردان شوتینگ زباله

در بالای کانالهای اصلی شوت زباله از کلاهک گردان استفاده میکنند. کلاهک گردان باعث مکش بوی نامطبوع داخل کانالها به بیرون از کانال میشود.

البته استفاده از اگزاست فن مناسب برای طول کانالها بسیار کارآمد تر از کلاهک گردان میباشد.

شوتینگ نخاله

شوتینگ نخاله نیز جهت سرعت پیشبرد ساختمان های بلند مرتبه بسیار اهمیت دارد.کانال های شوتینگ نخاله معمولا با ورق ضخامت 2 میلیمتر ساخته میشوند.

برای اتصال کانال شوتینگ نخاله از فلنج گرد استفاده میشود. در طبقات مختلف میتوان از سرعت گیر جهت کاهش سرعت نخاله و مصالح ساختمانی استفاده کرد.

مزایای سیستم شوتینگ زباله

حمل دستی زباله باعث پخش زباله و بوی نامطبوع و عامل  تولید میکروب های بیماری زا میباشد . این امر در مجتمع عا و همچنین ساختمانها بیشتر صورت می گیرد . برای سهولت در امر حمل زباله و جلوگیری از مشکلات در  حمل زباله سیستم شوتینگ (شوت زباله) طراحی و ساخته شده که از مزایای این سیستم عبارتند از :

حذف ریزش شیرابه در مسیر حمل زباله

جلوگیری از تولید میکروب و بوی نامطبوع

افزایش بهداشت و تمیزی و حذف حشرات

کاهش در هزینه مصرف (برق ، آسانسور ، ...)

سیستم شوتینگ زباله مزایایی دیگری نیز دارد که به مواردی از آنها اشاره می کنیم :

1- با سیستم شوت زباله زباله توسط کانالی که از بالاترین طبقه به پایین ترین طبقه در ساختمان کشیده می شود زباله هدایت شده و بصورت مستقیم درون سطل زباله قرار می گیرد.از این رو موجب پاکیزگی دائم راهرو ، راه پله ، آسانسور و... از شیرابه و بقایای زباله می گردد.

2-با وجود این سیستم رفت و امد های مکرر جهت بیرون بردن زباله حذف میگردد در نتیجه صرفه جویی در مصرف آسانسور و انرژی را به همراه خواهد داشت.

3-این سیستم آسایش را برای ساکنین ساختمان به ارمغان می آورد پس وجود سیستم شوت زباله یک مزیت در ساختمان های چند مرتبه محسوب می گردد.

 ایران دریچه تولید کننده دریچه های دریچه روشنایی سرویس ، کلاهک پشت بام ، دریچه دیواری دوطرفه ، لوله فلکسیبل و کمبی ، دریچه خطی اسلوت ، دریچه درب بازدید ، دریچه خطی، دریچه دسترسی فن کوئل ، دریچه 4 گوش اتاق عمل برای ارتباط با ایران دریچه به قسمت ارتباط با ما مراجعه نمایید.