موارد مهم برای انتخاب دریچه های هوا

پس از تعیین نوع دریچه که در بیشتر موارد به کاربری محل نصب دریچه وابسته است، لازم است پارامترهای دیگر را نیز بررسی کنیم تا در نهایت انتخاب بهتری داشته باشیم. در ادامه به بررسی پارامترهای مهم در انتخاب دریچه های هوا پرداخته می شود:

 

1) ظرفیت هوادهی

ظرفیت هوادهی دریچه یک پارامتر کمی است که میزان گذر حجمی هوا در واحد زمان را نشان می دهد. میزان هوای عبوری از دریچه علاوه بر ابعاد و طراحی دریچه به سرعت هوای عبوری از آن نیز وابسته است. وقتی در مورد سرعت هوای خروجی از دریچه صحبت می شود، باید به این نکته توجه داشت که یکی از شاخص های مهم در آسایش حرارتی افراد موضوع سرعت برخورد هوا روی پوست است. بنابراین باید توجه داشت که سرعت هوای خروجی دریچه نمی تواند از یک مقدار معینی تجاوز کند. ضمن اینکه سرعت بالای هوا منجر به افزایش شدت صدا در سیستم هوا رسانی می‌شود و به نوعی شاخص های آسایشی  فضا را تحت الشعاع قرار می دهد.

 

2) طول پرتاب

طول پرتاب یکی از پارامترهای لازم برای انتخاب دریچه می باشد. برای انتخاب دریچه باید سرعت هوا در فاصله های مشخصی به یک مقدار معینی برسد. به عنوان مثال برای مکان هایی مثل سالن های نمایش، مساجد و ... که دارای سقف های بلند هستند لازم است که دریچه مورد استفاده به نسبت ارتفاع سقف دارای طول پرتاب بالاتری باشد که هوای مطبوع را در نزدیکی نقاط حضور افراد توزیع کند.

 

3) ابعاد دریچه

مساحت کلی دریچه متناسب با دبی هوای مورد نیاز هر فضا می باشد که لازم است بسته به شرایط محل مورد استفاده در نسبت طول و عرض مناسبی انتخاب شود.

 

4) شدت صدای تولیدی

برای تأمین آسایش افراد در یک فضای کنترل شده علاوه بر تنظیم دما، سرعت و جهت هوای ورودی، لازم است به میزان صدای تولیدی دریچه نیز دقت شود (این صدا ناشی از عبور هوا از پروفیل پره های دریچه است). میزان صدای هوای خروجی از دریچه در مکان های عمومی مانند فروشگاه ها و سالن های انتظار و ... شاید محسوس نباشد، اما برای مکان هایی از قبیل فضاهای آموزشی، سالن های مطالعه و ... لازم است به میزان صدای دریچه انتخابی توجه جدی شود.

 

5) دمپر

دمپر وظیفه کنترل دبی و تنظیم فشار هوا را برعهده دارد. دریچه های هوای مجهز به دمپر تنظیم کننده، محدوده عملکردی وسیع تری را دارند و بوسیله آنها بسته به شرایط مختلف می توان جریان هوا به صورت مناسب تنظیم کرد.

 

6) قابلیت تنظیم جهت هوا

شکل کلی و زاویه پره های دریچه تعیین کننده جهت توزیع هوا می باشد. دریچه های با پره های قابل تنظیم قابلیت کنترلی بالاتری داشته و گزینه مناسب تری برای فضاهای مسکونی می باشند. چرا که در یک فضای مسکونی بسته به شرایط مختلف در برخی موارد لازم می شود دریچه هوای فضاهای مختلف در جهات متفاوتی هوا را منتشر کنند. لازم به ذکر است که برخی از انواع دریچه ها مجهز به ریموت کنترل از راه دور نیز می باشند که بوسیله آن می توان به راحتی جهت توزیع هوا را تغییر داد.

 

7) فیلتر

دریچه های فیلتردار یکی از انواع دریچه های هوا می باشد که معمولاً در فضاهای اتاق تمیز مانند اتاق عمل ها و ... که حساسیت بالاتری دارند، استفاده می شوند تا از ورود آلودگی به محل های مورد نظر جلوگیری کنند.

 

6) جنس دریچه

جنس بدنه و سایر اجزای دریچه تعیین کننده طول عمر و کیفیت دریچه هوا می باشد. بنابراین لازم است در انتخاب دریچه به مقاومت جنس مورد استفاده در مقابل رطوبت و درجه حرارت های بالا و پایین توجه شود.  

 

8) رنگ و پوشش رنگ بدنه

رنگ و پوشش بدنه دریچه هوا از دو جنبه قابل توجه هستند یکی از لحاظ شکل ظاهری که بهتر است رنگ مورد انتخابی ما با رنگ دکوراسیون محل نصب سازگار باشد. ضمن اینکه باید به مقاومت نوع رنگ آمیزی در مقابل رطوبت و درجه حرارت های بالا و پایین توجه داشت.

 

10) مشخصات برق مصرفی

برای دریچه های مجهز به ریموت کنترل از راه دور و دریچه های مجهز به دمپر اتوماتیک که نیازمند دسترسی به برق شهری لازم است قبل از نصب دریچه، به دسترسی محل نصب دریچه به برق شهری و پارامترهایی مثل ولتاژ و توان مصرفی موتور دریچه نیز توجه شود.

 

نکته پایانی: پس انتخاب درست دریچه هوا لازم است محل نصب دریچه نیز به درستی جانمایی گردد تا شاهد گردش هوا و توزیع دمایی مناسبی در فضا مورد نظر باشیم.

ایران دریچه تولید کننده دریچه های دریچه روشنایی سرویس ، کلاهک پشت بام ، دریچه دیواری دوطرفه ، لوله فلکسیبل و کمبی ، دریچه خطی اسلوت ، دریچه درب بازدید ، دریچه خطی، دریچه دسترسی فن کوئل ، دریچه 4 گوش اتاق عمل برای ارتباط با ایران دریچه به قسمت ارتباط با ما مراجعه نمایید.